5 spørsmål du bør stille finansieringsfirmaet før du skal selge fakturaer

5 spørsmål du bør stille finansieringsfirmaet før du skal selge fakturaer

Publisert 02.05.2018, 00:00

1. Hvordan kommer dere til å forvalte mitt forhold til kundene?

Når du selger din faktura, så innebærer det at du overleverer den administrative behandlingen til det finansieringsfirmaet som har kjøpt fakturaen. Sikre deg om at de tar hånd om forholdet på samme måte som dere tar hånd om deres kunder. Kontakt skjer ofte både via mail og telefon, så det er viktig at dere kjenner dere trygge med å legge over dette ansvaret i hendene til finansieringsfirmaet.

2. Hva koster det?

Alfa Omega er alltid å se over avtalen. Finnes det noen startavgifter, års- eller månedsavgifter? Finnes det noen andre «skjulte avgifter» innbakt i avtalen, som ikke er nevnt? Kommer dere alltid til å få samme % utbetalt av fakturabeløpet uansett til hvilken kunde fakturaen er utstedt til?

3. Binder jeg meg til noe?

Visse finansieringsfirmaer har bindingstid på ett eller flere år. Da kan det være vanskelig å gå ut av avtalen om dere ikke skulle være fornøyde. Det ultimate er altså å velge det finansieringsfirmaet som ikke har noen bindingstid. Dere kan da være fleksible, og selv velge når eller hvor mange fakturaer dere vil selge. Hos andre finansieringsfirmaer kan man også binde seg til X antall solgte fakturaer per måned. Dette er heller ikke det ultimate,  da det kan variere hvordan dere fakturerer deres kunder. Vurder riktig og se til at det er så lite kostnader som mulig utover den prosentandel av fakturabeløpet som finansieringsfirmaet tar betalt for.

4. Hva kreves for at jeg skal bli kunde hos dere?

Alle finansieringsfirmaer har en egen kreditpolicy, men følger finanstilsynets regler. Det vil alltid utføres en kontroll av ditt firma, samt eierne for å sikre at finanstilsynet ikke tar noen større risker. Vær nøye med å spørre om dere behøver kausjon eller ikke når dere selger en faktura og at dette står skrevet i tydelig i deres avtale.

5. Hva skjer om kunden ikke betaler?

Ved fakturakjøp kontakter alltid finansieringsfirmaet deres kunde for en såkalt leveringsgodkjennelse. Dette er for å sikre at tjenesten eller varen er levert, og at fakturainformasjonen stemmer. Sier kunden nei, så kommer ikke finansieringsfirmaet til å kjøpe denne fakturaen og du som selger vil bli kontaktet. Om kunden godkjenner, men finanseringsselskapet senere ikke får betalt, sendes det først ut en påminnelse og senere et inkassokrav. Om fakturaen fortsatt ikke betales skjer håndteringen ulikt avhengig av om dere har solgt fakturaen med regress, uten regress eller med kausjon. Spør ditt finansieringsfirma hva som gjelder for deg.

 

Bli kunde i dag og selg fakturaene deres til priser og vilkår som er blant de absolutt beste på markedet!